Втора проповед
Не дойдох, братя, да ви
поучавам,
а да се изповядам.
Защото най-добра поука за
човека
са греховете на съседа.
Не съм дошъл да ви
раздавам хляб,
а да ви дам да разберете,
че сте гладни.
Не съм дошъл да ви
освобождавам,
а да ви дам да разберете,
че сте роби.
И не ви нося светлина,
а вятър.
Не се страхувайте от
вятъра.
От него се боят доволните
—
тези, които искат да е
вечно тъй,
както сега:
да пада вечно плодоносен
дъжд — над техните нивя,
да грее вечно животворно
слънце — над тяхната земя,
да няма мълнии и бури —
над тяхната глава,
да не прииждат черните
реки — до техните къщя.
А вий не се страхувайте
от вятъра.
Той кара ниски, угоени
облаци,
в утробата им се
спотайват
потопи и светкавици.
Дойдох да ви се
изповядам, братя:
че аз съм вятър и искам
вие също
да се превърнете на
ветрове. Ако ли не —
ще си останете до века
тъжни роби,
без даже да усещате това.
(А пред учениците си:)
На вас пък казвам тъй:
Най-бързият и труден път
към свободата
е подчинението. Намерете
най-лошия и злобен
господар
и му се подчинете. Роби
му станете
и всичките му воли
изпълнявайте.
Тогава всяки ден сърцето
ви ще става
все по-широко и свободно.
А като сетите, че
господарят
е станал роб,
тогаз го напуснете
милостиво.
Трета проповед
Трета проповед
(За лука)
Както и друг път съм ви думал, братя,
под този същия
столетен дъб,
окичен с конци и със
мъниста,
богът на прадедите ви
— изходих
безкрайни прашни
пътища
и снежни планини и
равнини горещи
с напукани от жажда
устни.
Какво съм дирил аз,
безумният?
Дирил съм своя бог.
Аз нявга бях
служител на Разпнатия,
ала когато вникнах,
се задвоумих:
умрял — а после?
Възкръснал бил. А
после?
Защото, ако няма
„после"
ще има скучна вечност,
то значи — смърт!
Бог смърт ли е?
В една земя далечна
се кланят на друг бог. По ми хареса,
защото не е сам:
насреща има друг, на него равен.
Та можеш да избираш с кой да си.
А двамата се бият вековечно.
Тогава след въпроса идва отговор: борба.
Душата ми се съблазни да вдигне светъл меч
и да се бие — да надвие единия от тях,
когото бях избрал.
Но после си помислих, че е грях
единият над другия да тържествува,
защото после ще остане пак един
и всичко ще започне отначало
и няма пак да мога да избирам.
И отврати ми се накрай душата
от чужди богове и от безверници.
Затуй поех обратно път към вас,
към родната земя със пъстри длани.
А пътищата се оплитаха пред мене
като голяма паяжина, хвърлена
от демони и богове, за да ме хванат.
А да налучкам пътя си
за тука,
ме водеше едничък
спомен —
мирисът на лука.
Ах, мирисът на лука,
препържен вън пред къщата от мама, или
начукан със юмрук от татко. Двама
седиме и преглъщаме със хляба
лютивите му вкусни люспи... Знайте, братя,
земята е от дявола създадена
и мъдрите от нея се отричат.
А все пак да оставим на монасите
да мънкат и свети слова да сричат,
а ние да живеем като лука:
да храним хората и да ги караме да плачат.
И тъй не дойдох да ви проповядвам утешение,
нито страдание. А дойдох да ви кажа —
да се отричате от всичко, що обичате,
и да обичате онуй, което ще отричате.
(А насаме пред
учениците си:)
Ако разбирате не
думите, а смисъла,
вдълбайте в паметта
си туй написано:
за да постигнете
духовната сполука,
ви казвам аз, учителя
ви,
изтребете лука!
Ала когато тръгнете
за рая,
вземете луковица със
опашка дълга.
Тя може и да ви
потрябва,
ако решите да се
издигнете —
или да
слезете.
Четвърта проповед
(За скитничеството)
Тръгнете да
скитате, братя.
Сега сте корени, забити в пръстта.
Задържат ви със твърди клони овощните дървета,
житата са ви вързали със златни възли,
земята ви е оковала с глинени вериги.
Надуйте мишци, отскубнете се
и тръгвайте да скитате
по пътищата на земята.
Ще ви се мяркат дървета непознати,
които ще ви мамят с песните
и с аромата на цвета и плодовете си,
за да останете при тях.
Но вий познавайте коварната им песен.
След вас страхът ще съска
с копия зелени и свирещи стрели.
Но вий, свободните, ще сте по-бързи:
движението носи свобода.
По пътищата си ще срещнете
и зверове, и идоли, и хора.
Със зверовете се сдружавайте,
а после ги убивайте.
На идолите се покланяйте,
а после ги разбивайте.
С хората се разговаряйте,
а после ги оставяйте.
Така ще носите на всички свобода,
омраза и любов и милосърдие.
(А насаме пред
учениците си:)
Но ако искате свободни
да бродите по всички пътища
подземни и надземни —
не се помръдвайте от мястото си
и неподвижни съзерцавайте дълбоко
едно от тези жълтички цветя
и му се помолете най-смирено
да ви превърне скоро на глухарче.
Пета проповед
(За дърветата - откъс)
За да умеете да
съединявате,
учете се най-първо да
разделяте.
Затуй ви проповядвам бог
и дявол
Когато си отида, кой ще
ви учи?
Не смейте да се учите от
камъка,
не е за вас.
Учете се от нашите
дървета.
Учете се например от
дъба.
Той е най-мощното и
най-огромното дърво,
а ражда дребни плодове —
храна за свинете.
Учете се от кестена.
Лете листата му са
най-милостивите,
а плодовете му наесен —
най- бодливите,
Учете се от трепетликата.
Листата й трептят
еднакво,
когато духа вятър и
когато
наоколо е пълна тишина.
Най-вече се учете от
тополата.
Тя пуща много малко клони
встрани,
да има сили да се
извиси...
Седма проповед
(Т.н. „Гневна")
Простете, братя, днес съм разгневен.
И не на вас — на всички хора.
А вий не сте ли хора?
И не на вас — на всички богове.
А вий не сте ли богове?
Разказват мъдрите, че бог ви бил изваял
със любеща ръка
по своя образ и
подобие.
И мислел, че ви е
направил съвършени.
Не съвършени, а
невинни ви е направил той.
То значи — не сте
знаели добро и зло,
то значи — малко
глупави, макар и чисти,
за рая му достойни.
Но колко струва
чистотата, неминала през кал?
И Сатаната, мъдрият, не ви харесал.
„Направил ви е бог — тъй казал той —
като дърветата и като бръмбарите,
като невинните овчици с бели сенки.
Но вий не сте дървета, нито бръмбари,
нито овчици, а човеци!"
И казал още Сатаната милостив:
„Изяжте тази ябълка, за да познаете
кое добро е и кое е зло,
та като минете през злото и доброто
като през огън и
през лед,
вий ще получите и мъдрост, и познание
да можете сами да изберете.
А рая, там — какво?
То също, ако аз ви бях създал и сложил в ада.
(Защото ще ви кажа тази тайна:
в мига, когато бог създаде рая,
аз пък създадох ада —
за да спася вселената от смърт.)
Та за да минете през
много изпитания,
да се изпълните с
мъдрост и познания
и да си посадите рай
— ваш рай
след много черни и
зелени векове,
на вас сега ви
трябва не божи рай,
ни дяволския ад -
земя ви трябва!
(Защото друга тайна ще ви кажа:
без бога даже аз
не мога много.)
На добър път и запомнете:
от мъките си земни се учете,
не бързайте веднага да избирате
блаженството, доброто,
повлечени от спомена за рая.
Понявга по-добре за вас ще бъде
да изберете мъката и злото.
А пък кога какво ще трябва да избирате,
ще се научите сами.
Не се осланяйте на откровения и чудеса."
Тъй ви говореше и поучаваше
мъдрият Сатана. И бог не го възпря.
А вие, що?
Приемате с примирение това, което
животът ви поднася. Без избор.
Вий не живеете, вие понасяте живота
като животни!
Какво говоря?!
Вие забравихте доброто на животните
и на дърветата,
а само злото от човешкото научихте!
Жестоки към по-слабите
като най—злите хищници,
вий се преструвате на мъртви бръмбари
пред силните.
Рекат ли ви: убивай! — вий убивате.
— Коленичете! — Вие коленичите.
И тайно в сърцето си желаете
не да изчезнат господарите,
а вий самите да сте господари...
Невежата би рекъл, че сте избрали дявола. Но не!
Избралите гласа на Сатаната
извършват злото с онази чистота и гордост
и смирение,
с която избралите към Бога пътя
творят добро. А вие?...
Реших да ида в горите тилилейски
и там като безумен да крещя и поучавам
дървета, гущери и зверове,
които нямат нужда от поука...
Простете, братя, днес съм разгневен.
И не на вас, нито на боговете.
На себе си съм разгневен...
(И насаме пред учениците си:)
Аз казах, че съм
разгневен.
На вас ви казвам: не,
а съм отчаян!...
Във древна книга, там
далеч, на изток,
прочетох стих такъв:
„Един човек ридае в
черна бездна.
А горе в ароматна нощ
едно Дете на флейта
свири нежна песен..."
Къде е туй дете? Кога
ще дойде?
Ако разбрахте, ще
разберете и
защо съм тъй отчаян в
мойта бездна...
Осма проповед
(С притча)
Дочух, че между вас
говорели, че аз
не съм учител истински,
защото древните учители
са поучавали с притчи и сказания.
Не съм ви казвал никога, че съм учител,
още по-малко пък — светец.
Но нека бъде тъй. И аз
ще ви разкажа притча. И тогаз
да видиме дали ще станете по-мъдри.
Живял в древни времена
един мъдрец.
Той стигнал до висока мъдрост и наука,
като седял кръстом и съзерцавал
една старинна делва, на която
с ръка на бог били изписани отдавна
великите и тайнствени символи
на най-върховно знание... В мига,
когато старият мъдрец усетил,
че ще достигне истинското съвършенство
о, чудо! —
един овен отнейде долетял
със тежък камък в устата
и пуснал камъка връз делвата,
която се строшила на хиляди парчета.
(Но ще попитате: как тъй — овен?
Овенът не лети, не носи камък!
Ако ли бях ви казал, че орел
е камъкът донесъл, де е чудото?
А нали притчи чакате и чудеса?)
Отчаен закрещял светецът,
че всичките му трудове напразно
са отишли, че няма да узнае
висшата мъдрост — и да влезе в рая.
И както гледал купа с парчета
от делвата, решил да се потруди
и залепи строшените парчета,
за да довърши делото велико.
Три години старикът
работил и дни, и нощи,
и би работил невем толкоз още,
ако не водели ръката му
голяма жажда и голямо вдъхновение.
А дяволът (той винаги е там,
където става нещо по-голямо)
седял и гледал как дълбокият мъдрец
работи денонощно в пот потънал,
как слепва мънички частички суха глина,
и се уплашил: ще успей старикът
да слепи делвата отново и открие
това, което му оставало да знае,
за да заслужи рая (всеки знае,
че дяволската работа
такваз е —
по-малко хора да
узнаят
пътя за рая.)
Затуй, когато вазата
била готова
и старецът, припаднал
от умора,
заспал, явил се
дяволът и бързо
отнесъл и укрил във тайник тази делва.
На утрото се върнал при старика
и тихо го повикал:
— Аз ти откраднах вазата, що с толкоз труд
ти залепи отново, да откриеш
със нея мъдростта и рая.
Ще ти я дам, ако подпишеш само
с кръвта си, като си отвориш малка рана,
че след смъртта ти твоята душа
ще бъде моя. Не я искам аз
за друго, а да мога с нея
и аз да се очистя и се слея
с твойта мъдрост и с твоя рай.
„Задръж си делвата — отвърнал му мъдрецът -
Тя ми не трябва вече, до бога, за да стигна."
И старецът с мъка се надигнал,
написал на дъска с красиви букви:
„Залепвам грънци счупени",
излязъл и я сложил пред вратата.
Поклатил дяволът глава и си отишъл.
„От старост и умора се сащисъл
старикът" — дяволът помислил
и се зарадвал, че и тоз мъдрец
ще си остане
за
мъдростта слепец.
А вий как мислите?
Какво ще значи тази дълга притча?
Ще ви го кажа, за да се не мъчите:
най-кратката пътека, водеща за рая,
е винаги да правиш туй,
което съвършено знаеш.
За вас друг смисъл има тази притча.
Ако желаете от дявола да се освободите,
правете се на юродиви и безумни.
Защото няма никой от него по-разумен
ни на земята, нито на небето.
А знае се, че
най-разумният
от лудия като от огън
бяга.
Единадесета проповед
(“Тайна”)
(Само пред учениците си:)
Не се чудете, братя, че пред тях
едно говоря, а пред вас обратно,
а се учете да съединявате
обратните неща, за да сте Старци.
В книгата свещена тяхна пише:
Бог е добро.
Но има ли добро без зло?
Като отричат дявола, те бога си отричат.
Онези бедни братя вън
аз поучавам, та да знаят,
че има бог и има дявол
и че тежат еднакво на везните.
А вас ви уча: слейте във едно
в себе си и бог, и дявол.
Тогава само ще владеете
цялата тайна за човека,
за духовете и за камъка.
В книгата им пише още:
Бог е любов.
Но как ще разбереш, че любиш,
ако не мразиш?
И можеше ли съвършено да
обичате,
без в тоя миг и пак тъй
съвършено
да ненавиждате?
Онези бедни братя вън
аз уча да обичат своя къшей,
гиргината в своята градина,
кокошката и бялото яйце,
свинята, житото, децата си и пъна,
да мразят царедворци и попове,
да мразят бурени, палати и ножове,
защото тъй ще станат те човеци.
На вас пък казвам:
слейте в сърцето си
голямата любов с голямата омраза,
за да умеете да съзерцавате
едновременно
небето и земята,
да стане тайната небесна
и тайнството земно едно нещо.
И да сте съвършени.
Бъдете пламъци, горящи във вода.
Излезете ли пък да поучавате,
разделяйте се милостиво:
за жадните вода бъдете,
за зъзнещите — огън.
Това ще ви потрябва, братя,
когато ще се качите на кладата.
А вие се подготвяйте да слеете
живота и смъртта в едно,
та да сте чак до памтивека
и след това дори.
Няма коментари:
Публикуване на коментар