metatron

metatron

за блога...:



"Знанието е над всичко. Всеки, който е принесъл частица знание, вече е благодетел на човечеството. Всеки събрал искрите на знанието, ще бъде даващ светлина.
Да се научим да пазим всяка крачка на научното познание. Пренебрежението към науката е потапяне в тъмнина. Всеки има право да получи достъп до учението.
Прочетете съчинението, наситено със стремеж към истината. Невежите сеят предубеждения, като сами даже не си превят труда да прочетат книгата. Най-утвърждаващия труд наричат отрицание. Признаването на Висшите Принципи се смята за кощунство. Наистина предрасъдъкът е лош съветник.
Но не бива да се отминават всички събрани познания. Да не забравим да отдадем признателност на тези които със своя живот са въплатили Знанието."


Елена Блаватска "Тайната Доктрина"

събота, 1 декември 2012 г.

Из проповедите на поп Богомил

Втора проповед

Не дойдох, братя, да ви поучавам,
а да се изповядам.
Защото най-добра поука за човека
са греховете на съседа.
Не съм дошъл да ви раздавам хляб,
а да ви дам да разберете, че сте гладни.
Не съм дошъл да ви освобождавам,
а да ви дам да разберете, че сте роби.
И не ви нося светлина,
а вятър.
Не се страхувайте от вятъра.
От него се боят доволните —
тези, които искат да е вечно тъй,
както сега:
да пада вечно плодоносен дъжд — над техните нивя,
да грее вечно животворно слънце — над тяхната земя,
да няма мълнии и бури — над тяхната глава,
да не прииждат черните реки — до техните къщя.
А вий не се страхувайте от вятъра.
Той кара ниски, угоени облаци,
в утробата им се спотайват
потопи и светкавици.


Дойдох да ви се изповядам, братя:
че аз съм вятър и искам вие също
да се превърнете на ветрове. Ако ли не —
ще си останете до века тъжни роби,
без даже да усещате това.
(А пред учениците си:)
На вас пък казвам тъй:
Най-бързият и труден път към свободата
е подчинението. Намерете
най-лошия и злобен господар
и му се подчинете. Роби му станете
и всичките му воли изпълнявайте.
Тогава всяки ден сърцето ви ще става
все по-широко и свободно.
А като сетите, че господарят
е станал роб,
тогаз го напуснете милостиво.

Трета проповед

(За лука)

Както и друг път съм ви думал, братя,
под този същия столетен дъб,
окичен с конци и със мъниста,
богът на прадедите ви — изходих
безкрайни прашни пътища
и снежни планини и равнини горещи
с напукани от жажда устни.
Какво съм дирил аз, безумният?
Дирил съм своя бог.

Аз нявга бях служител на Разпнатия,
ала когато вникнах, се задвоумих:
умрял — а после?
Възкръснал бил. А после?
Защото, ако няма „после"
ще има скучна вечност,
то значи — смърт!
Бог смърт ли е?
В една земя далечна
се кланят на друг бог. По ми хареса,
защото не е сам: насреща има друг, на него равен.
Та можеш да избираш с кой да си.
А двамата се бият вековечно.
Тогава след въпроса идва отговор: борба.

Душата ми се съблазни да вдигне светъл меч
и да се бие — да надвие единия от тях,
когото бях избрал.
Но после си помислих, че е грях
единият над другия да тържествува,
защото после ще остане пак един
и всичко ще започне отначало
и няма пак да мога да избирам.

И отврати ми се накрай душата
от чужди богове и от безверници.
Затуй поех обратно път към вас,
към родната земя със пъстри длани.
 А пътищата се оплитаха пред мене
като голяма паяжина, хвърлена
от демони и богове, за да ме хванат.

А да налучкам пътя си за тука,
ме водеше едничък спомен —
мирисът на лука.

Ах, мирисът на лука,
препържен вън пред къщата от мама, или
начукан със юмрук от татко. Двама
седиме и преглъщаме със хляба
лютивите му вкусни люспи... Знайте, братя,
земята е от дявола създадена
и мъдрите от нея се отричат.
А все пак да оставим на монасите
да мънкат и свети слова да сричат,
а ние да живеем като лука:
да храним хората и да ги караме да плачат.

 
И тъй не дойдох да ви проповядвам утешение,
нито страдание. А дойдох да ви кажа —
да се отричате от всичко, що обичате,
и да обичате онуй, което ще отричате.
(А насаме пред учениците си:)
Ако разбирате не думите, а смисъла,
вдълбайте в паметта си туй написано:
за да постигнете духовната сполука,
ви казвам аз, учителя ви,
изтребете лука!
Ала когато тръгнете за рая,
вземете луковица със опашка дълга.
Тя може и да ви потрябва,
ако решите да се издигнете  —
или да слезете.


Четвърта проповед

(За скитничеството)

Тръгнете да скитате, братя.
Сега сте корени, забити в пръстта.
Задържат ви със твърди клони овощните дървета,
житата са ви вързали със златни възли,
земята ви е оковала с глинени вериги.
Надуйте мишци, отскубнете се
и тръгвайте да скитате
по пътищата на земята.
Ще ви се мяркат дървета непознати,
които ще ви мамят с песните
и с аромата на цвета и плодовете си,
за да останете при тях.
Но вий познавайте коварната им песен.
След вас страхът ще съска
с копия зелени и свирещи стрели.
Но вий, свободните, ще сте по-бързи:
движението носи свобода.

По пътищата си ще срещнете
и зверове, и идоли, и хора.
Със зверовете се сдружавайте,
а после ги убивайте.
На идолите се покланяйте,
а после ги разбивайте.
С хората се разговаряйте,
а после ги оставяйте.

Така ще носите на всички свобода,
омраза и любов и милосърдие.
(А насаме пред учениците си:)
Но ако искате свободни
да бродите по всички пътища
подземни и надземни —
не се помръдвайте от мястото си
и неподвижни съзерцавайте дълбоко
едно от тези жълтички цветя
и му се помолете най-смирено
да ви превърне скоро на глухарче.     
 

Пета проповед

(За дърветата - откъс)


За да умеете да съединявате,
учете се най-първо да разделяте.
Затуй ви проповядвам бог и дявол

Когато си отида, кой ще ви учи?
Не смейте да се учите от камъка,
не е за вас.
Учете се от нашите дървета.
Учете се например от дъба.
Той е най-мощното и най-огромното дърво,
а ражда дребни плодове — храна за свинете.
Учете се от кестена.
Лете листата му са най-милостивите,
а плодовете му наесен — най- бодливите,

Учете се от трепетликата.
Листата й трептят еднакво,
когато духа вятър и когато
наоколо е пълна тишина.
Най-вече се учете от тополата.
Тя пуща много малко клони встрани,
да има сили да се извиси...


Седма проповед
(Т.н. „Гневна")

Простете, братя, днес съм разгневен.
И не на вас — на всички хора.
А вий не сте ли хора?
И не на вас — на всички богове.
А вий не сте ли богове?

Разказват мъдрите, че бог ви бил изваял
със любеща ръка
по своя образ и подобие.
И мислел, че ви е направил съвършени.
Не съвършени, а невинни ви е направил той.
То значи — не сте знаели добро и зло,
то значи — малко глупави, макар и чисти,
за рая му достойни.
Но колко струва чистотата, неминала през кал?
И Сатаната, мъдрият, не ви харесал.
„Направил ви е бог — тъй казал той —
като дърветата и като бръмбарите,
като невинните овчици с бели сенки.
Но вий не сте дървета, нито бръмбари,
нито овчици, а човеци!"
И казал още Сатаната милостив:
„Изяжте тази ябълка, за да познаете
кое добро е и кое е зло,
та като минете през злото и доброто


 

като през огън и през лед,
вий ще получите и мъдрост, и познание
да можете сами да изберете.
А рая, там — какво?
То също, ако аз ви бях създал и сложил в ада.
(Защото ще ви кажа тази тайна:
в мига, когато бог създаде рая,
аз пък създадох ада —
за да спася вселената от смърт.)
Та за да минете през много изпитания,
да се изпълните с мъдрост и познания
и да си посадите рай — ваш рай
след много черни и зелени векове,
на вас сега ви трябва не божи рай,
ни дяволския ад  -
        земя ви трябва!
(Защото друга тайна ще ви кажа:
без бога даже аз
не мога много.)
На добър път и запомнете:
от мъките си земни се учете,
не бързайте веднага да избирате
блаженството, доброто,
повлечени от спомена за рая.
Понявга по-добре за вас ще бъде
да изберете мъката и злото.
А пък кога какво ще трябва да избирате,
ще се научите сами.
Не се осланяйте на откровения и чудеса."
Тъй ви говореше и поучаваше
мъдрият Сатана. И бог не го възпря.

А вие, що?
Приемате с примирение това, което
животът ви поднася. Без избор.
Вий не живеете, вие понасяте живота
като животни!
Какво говоря?!
Вие забравихте доброто на животните
и на дърветата,
а само злото от човешкото научихте!
Жестоки към по-слабите
като най—злите хищници,
вий се преструвате на мъртви бръмбари
пред силните.
Рекат ли ви: убивай! — вий убивате.
— Коленичете! — Вие коленичите.
И тайно в сърцето си желаете
не да изчезнат господарите,
а вий самите да сте господари...

Невежата би рекъл, че сте избрали дявола. Но не!
Избралите гласа на Сатаната
извършват злото с онази чистота и гордост
и смирение,
с която избралите към Бога пътя
творят добро. А вие?...
Реших да ида в горите тилилейски
и там като безумен да крещя и поучавам
дървета, гущери и зверове,
които нямат нужда от поука...

Простете, братя, днес съм разгневен.
И не на вас, нито на боговете.
На себе си съм разгневен...


(И насаме пред учениците си:)

Аз казах, че съм разгневен.
На вас ви казвам: не, а съм отчаян!...
Във древна книга, там далеч, на изток,
прочетох стих такъв:
„Един човек ридае в черна бездна.
А горе в ароматна нощ
едно Дете на флейта свири нежна песен..."
Къде е туй дете? Кога ще дойде?
Ако разбрахте, ще разберете и
защо съм тъй отчаян в мойта бездна...
 

Осма проповед
(С притча)
Дочух, че между вас
говорели, че аз
не съм учител истински,
защото древните учители
са поучавали с притчи и сказания.

Не съм ви казвал никога, че съм учител,
още по-малко пък — светец.
 Но нека бъде тъй. И аз
ще ви разкажа притча. И тогаз
да видиме дали ще станете по-мъдри.
Живял в древни времена един мъдрец.
Той стигнал до висока мъдрост и наука,
като седял кръстом и съзерцавал
една старинна делва, на която
с ръка на бог били изписани отдавна
великите и тайнствени символи
на най-върховно знание... В мига,
когато старият мъдрец усетил,
че ще достигне истинското съвършенство
о, чудо! —
един овен отнейде долетял
със тежък камък в устата
и пуснал камъка връз делвата,

която се строшила на хиляди парчета.
(Но ще попитате: как тъй — овен?
Овенът не лети, не носи камък!
Ако ли бях ви казал, че орел
е камъкът донесъл, де е чудото?
А нали притчи чакате и чудеса?)
Отчаен закрещял светецът,
че всичките му трудове напразно
са отишли, че няма да узнае
висшата мъдрост — и да влезе в рая.
И както гледал купа с парчета
от делвата, решил да се потруди
и залепи строшените парчета,
за да довърши делото велико.
Три години старикът работил и дни, и нощи,
и би работил невем толкоз още,
ако не водели ръката му
голяма жажда и голямо вдъхновение.
А дяволът (той винаги е там,
където става нещо по-голямо)
седял и гледал как дълбокият мъдрец
работи денонощно в пот потънал,
как слепва мънички частички суха глина,
и се уплашил: ще успей старикът
да слепи делвата отново и открие
това, което му оставало да знае,
за да заслужи рая (всеки знае,
че дяволската работа такваз е —
по-малко хора да узнаят
пътя за рая.)
Затуй, когато вазата била готова
и старецът, припаднал от умора,
заспал, явил се дяволът и бързо

отнесъл и укрил във тайник тази делва.
На утрото се върнал при старика
и тихо го повикал:
— Аз ти откраднах вазата, що с толкоз труд
ти залепи отново, да откриеш
със нея мъдростта и рая.
Ще ти я дам, ако подпишеш само
с кръвта си, като си отвориш малка рана,
че след смъртта ти твоята душа
ще бъде моя. Не я искам аз
за друго, а да мога с нея
и аз да се очистя и се слея
с твойта мъдрост и с твоя рай.

„Задръж си делвата — отвърнал му  мъдрецът -
Тя ми не трябва вече, до бога, за да стигна."

И старецът с мъка се надигнал,
написал на дъска с красиви букви:
„Залепвам грънци счупени",
излязъл и я сложил пред вратата.
Поклатил дяволът глава и си отишъл.
„От старост и умора се сащисъл
старикът" — дяволът помислил
и се зарадвал, че и тоз мъдрец
ще си остане
за мъдростта слепец.

А вий как мислите?
Какво ще значи тази дълга притча?
Ще ви го кажа, за да се не мъчите:
най-кратката пътека, водеща за рая,
е винаги да правиш туй,
което съвършено знаеш.

 (И само пред учениците си:)

За вас друг смисъл има тази притча.
Ако желаете от дявола да се освободите,
правете се на юродиви и безумни.
Защото няма никой от него по-разумен
ни на земята, нито на небето.

А знае се, че най-разумният
от лудия като от огън бяга.
Единадесета проповед

(“Тайна”)

(Само пред учениците си:)

Не се чудете, братя, че пред тях
едно говоря, а пред вас обратно,
а се учете да съединявате
обратните неща, за да сте Старци.

В книгата свещена тяхна пише:
Бог е добро.
Но има ли добро без зло?
Като отричат дявола, те бога си отричат.

 Онези бедни братя вън
аз поучавам, та да знаят,
че има бог и има дявол
и че тежат еднакво на везните.
А вас ви уча: слейте във едно
в себе си и бог, и дявол.
Тогава само ще владеете
цялата тайна за човека,
за духовете и за камъка.

В книгата им пише още:
Бог е любов.
Но как ще разбереш, че любиш,
ако не мразиш?

И можеше ли съвършено да обичате,
без в тоя миг и пак тъй съвършено
да ненавиждате?
Онези бедни братя вън
аз уча да обичат своя къшей,
гиргината в своята градина,
кокошката и бялото яйце,
свинята, житото, децата си и пъна,
да мразят царедворци и попове,
да мразят бурени, палати и ножове,
защото тъй ще станат те човеци.
На вас пък казвам:
слейте в сърцето си
 голямата любов с голямата омраза,
за да умеете да съзерцавате
едновременно
небето и земята,
да стане тайната небесна
и тайнството земно едно нещо.
И да сте съвършени.
Бъдете пламъци, горящи във вода.
Излезете ли пък да поучавате,
разделяйте се милостиво:
за жадните вода бъдете,
за зъзнещите — огън.

Това ще ви потрябва, братя,
когато ще се качите на кладата.
А вие се подготвяйте да слеете
живота и смъртта в едно,
та да сте чак до памтивека
и след това дори.

Няма коментари:

Публикуване на коментар